O utilizăm zilnic și nu putem trăi fără ea. Dă gust mâncării, este folosită în calitate de conservant, este un remediu împotriva răcelii și ajută organismul nostru să funcționeze în mod corect. Deci, este bună pentru noi, dar numai dacă o consumăm în cantități moderate. Vorbim despre sare. Această substanță cristalină conține sodiu, element important pentru numeroase funcții ale corpului, inclusiv cel de a menține echilibrul apei. Organismul nostru ia sodiul din mâncarea pe care o consumăm. Totuși, trebuie să învățăm să controlăm cât sodiu ajunge în corpul nostru, pentru că atunci când este prea mult este foarte periculos. Cantitatea recomandată este de maximum cinci grame pe zi, adică mai puțin de o linguriță. Această doză ar trebui să includă tot ce consumăm. Însă alimentele procesate sau gătite, inclusiv pâinea de la magazin, conțin foarte multă sare.

Îmbolnăvește rinichii. Organismul omului are nevoie de o cantitate optimă de sodiu pentru a regla cantitatea de fluide, însă excesul este foarte periculos pentru rinichi. Consumul de prea multă sare duce la retenție de apă, necesară pentru dizolvarea sodiului în sânge și pentru ca inima să funcționeze normal. Din această cauză, rinichii sunt suprasolicitați. Un studiu publicat în 2002 a demonstrat că restricția consumului de sare este o măsură preventivă eficientă pentru bolile renale cronice. O altă cercetare, din 2012, a arătat că limitarea consumului de sodiu este absolut necesară în cazul pacienților care suferă de afecțiuni ale rinichilor.

Crește tensiunea arterială. Tensiunea arterială înaltă este una dintre cauzele bolilor cardiovasculare. Excesul de sodiu în organism scade capacitatea organismului de a sintetiza oxid nitric, un neurotransmițător din celulele nervoase necesar pentru sănătatea arterelor. Adică, în lipsa acestui gaz, sângele circulă mai greu, pentru că vasele sangvine nu sunt suficient dilatate. Un studiu din 2014 a demonstrat că reducerea consumului de sare scade riscul de a muri din cauza hipertensiunii, bolilor cardiovasculare sau accidentelor vasculare cerebrale.

Risc de cancer la stomac. Institutul American de Cercetare a Cancerului și Fondul Mondial de Cercetare a Cancerului au alertat de mai multe ori populația că sarea și alimentele procesate care conțin foarte mult sodiu reprezintă una dintre cauzele apariției cancerului la stomac. Excesul de sare favorizează producerea unei proteine oncogene de către Helicobacter pylori, o bacterie pe care o are aproximativ jumătate din populația globului, dar care nu este periculoasă în stare latentă. Însă, odată activizată, aceasta duce la apariția tumorilor. În cazul bolnavilor de cancer, prea mult sodiu în organism face tratamentul ineficient.

Slăbește oasele. Consumul excesiv de sare reduce nivelul de calciu în organism, mineral necesar pentru oase puternice și sănătoase. Lipsa de calciu face oasele mai fragile, adică riscați să vă rupeți mai ușor mâna sau piciorul, și crește pericolul apariție osteoporozei. 99 la sută din calciul din organism este în oase și dinți, iar restul în fluide, necesar pentru funcții vitale. Sodiul, la rândul său, elimină calciul din organism, odată cu urina. De aceea, atunci când organismul nu are necesarul de calciu în fluide, îl compensează din oase, ceea ce slăbește oasele.

Agravează astmul. Astmul este o boală care complică viața foarte mult, iar pentru menținerea unui ritm normal dieta joacă un rol important. Sarea agravează foarte mult simptomele acestei afecțiuni, deoarece crește reactivitatea bronșică. Indirect, consumul de sodiu în rândul bolnavilor de astm mai trebuie limitat pentru că acești oameni sunt mai predispuși spre afecțiuni cardiovasculare, renale și ale oaselor.

Provoacă edem. Consumul de excesiv de sare duce la retenție de apă în organism, iar din această cauză vă puteți pomeni cu picioarele sau mâinile umflate. Aceasta apare pentru că rinichii rețin mai mult lichid în organism, în încercarea de a asigura un flux sanguin normal. De asemenea, prea mult sodiu provoacă un dezechilibru electrolitic, o altă cauză a edemului.

Obezitate. O dietă bogată în sare poate duce la acumularea kilogramelor în plus. Se întâmplă pentru că alimentele sărate excită papilele gustative și te fac să consumi mai multe calorii decât ai nevoie. Mai mult, consumul excesiv de sodiu provoacă sete, iar asta vă poate provoca să consumați mai multe băuturi carbogazoase dulci, care sunt niște bombe calorice.

Sfaturi pentru a reduce consumul de sare

  • Nu mai consumați produse procesate, precum conserve, mezeluri, semi-preparate. Acestea sunt pline de sare, care este un conservant natural și care le conferă gustul atractiv;
  • Învață să analizezi etichetele. Citește atent câte grame de sodiu conține produsul pe care îl cumperi și calculează să nu consumi mai mult de cinci grame pe zi;
  • Mare grijă la gustări. Uită de pizza, covrigei sărați, pâine albă, burgeri și alte alimente de tip fast-food, care conțin cantități inimaginabile de sare;
  • Nu consuma sosuri din comerț. Ketchup-ul, muștarul, sosul de soia conțin foarte mult sodiu și nu sunt atât de inofensive precum par.
  • Învață să adaugi mai puțină sare în mâncarea gătită, pentru că aceasta provoacă dependență. În momentul în care te obișnuiești să mănânci sărat, alimentele ți se par fără gust, dacă nu adaugi multă sare. Cu timpul, poți scăpa de acest obicei. Pentru început, înlocuiește sarea cu alte condimente aromate naturale;
  • Ascunde solnița de pe masă. Păstreaz-o în dulap și amintește-ți de existența ei doar când gătești;
  • Consumă alimente bogate în potasiu, care ajută la neutralizarea efectelor negative ale sodiului în organism.

Sursa:

 

Comenteaza

Share This: