Pâinea este un aliment nelipsit de pe mesele a aproape tuturor moldovenilor. La noi, pâinea se consumă, practic, cu fiecare fel de mâncare. Deseori auzim despre faptul că trebuie să elimini pâinea, dar și alți carbohidrați din alimentație, dacă vrei să slăbești sau să te menții în formă. Dar nu orice pâine este rea și nu toate efectele acestui sacrificiu culinar sunt benefice. Mai mult, medicii specialiști avertizează însă asupra faptului că aproape toți carbohidrații sunt necesari organismului pentru a-i asigura energia și a contribui la menținerea sănătății. 

  • Nu mai reții apa

Atunci când diminuezi cantitatea de carbohidrați pe care o ingerezi, primul lucru pe care îl observi este cât de repede pierzi în greutate. Nu este însă vorba de țesut adipos, ci de apă.

  • Ai mai puține pofte

Carbohidrații rafinați sunt faimoși pentru faptul că duc la creșterea necontrolată a cantității de zahăr din sânge pentru ca apoi aceasta să scadă brusc și dramatic. Acest carusel activează centrii dependenței din creier, ducând la apariția… poftelor. Semințele integrale, bogate în fibre previn această situație.

  • Scade riscul apariției bolilor de inimă și a diabetului

Un studiu din 2014 a arătat cum carbohidrații rafinați fac ca nivelul acizilor grași din corp să crească și, implicit, să genereze riscul apariției bolilor de inimă și de diabet de tip 2.

  • Ai mai puțină energie

Semințele integrale reprezintă o sursă minunată de fier, magneziu și vitamina B, toate esențiale pentru menținerea unui nivel optim de energie în organism. Lipsa acestor vitamine, inclusiv a magneziului, duce la încetinirea activității celulelor.

  • Apare constipația

Semințele integrale reprezintă o sursă importantă de fibre. Fibrele ajută la stabilizarea nivelului de zahăr din sânge, reduc riscul apariției obezității și al bolilor cronice și previn constipația.

  • Ai toane

Carbohidrații ajută creierul să genereze serotonina, ceea care stimulează starea de bine. Atunci când renunți la versiunea lor sănătoasă, buna ta dispoziție are de suferit. Devii capricioasă, iar cei din jur te acuză că nu știi ce vrei. Ba știi! Niște carbohidrați sănătoși.

  • Nu ai randament la sală

Carbohidrații reprezintă principala sursă de energie pentru exercițiile la sală. Renunță la carbohidrați și aceasta va scădea, ceea ce îți va diminua considerabil capacitatea și rezistența la efort.

Așadar, secretul constă în selecția carbohidraților incluși în alimentație. De asemenea, trebuie să ținem cont atât de nevoile organismului, cât și de clasificarea lor.

Având în vedere compoziția chimică și modul în care acționează, carbohidrații se clasifică în carbohidrați simpli cu asimilare rapidă (răi) și complecși cu asimilare lentă (buni).

Printre carbohidrații complecși, care sunt recomandați în alimentație, sunt cerealele integrale precum orzul, hrișca sau ovăzul, dar și fructele și legumele cu un conținut bogat în amidon: fasolea, lintea și mazărea. Aceștia sunt și o sursă importantă de fibre, ajutând la menținerea greutății corporale, eliminarea toxinelor și scăderea nivelului de colesterol. De asemenea, acest tip de carbohidrați sunt asimilați mai lent de organism, asigurând un aport energetic constant și într-un interval mai mare de timp.

Carbohidrații simpli, paradoxal, dar cresc nivelul glicemic și produc descărcări mari de insulină în organism, iar dacă se află în cantitate prea mare în organism, excesul este convertit în grăsime. Acest lucru duce mai departe și la creșterea nivelului de colesterol și de trigliceride în sânge, sporind riscul bolilor cardiovasculare și diabetului zaharat de tip 2. Acest tip de carbohidrați se găsesc în special în produsele rafinate, precum făina albă sau orezul decorticat, acestea fiind și bogate în zaharuri ce favorizează creșterea în greutate.

Sursa: healthy.ro

Comenteaza

Share This: