Programare consultație ONLINE 👇

NefrologToate

Deshidratarea

Majoritatea oamenilor nu acordă importanță hidratării, dar aceasta poate influența enorm starea generală de sănătate. Aportul și eliminarea apei se află într-un echilibru dinamic, de care depinde organismul uman.
Hidratarea reprezintă consum de lichide în funcţie de necesitățile organismului.
Apa este un component principal al corpului nostru, întrucât reprezintă mai mult de jumătate din greutatea acestuia, respectiv 60% la bărbați și 50% la femei.
Distribuția apei în organism :
• mușchi – 50 %
• piele – 20 %
• alte organe – 20 %
• sânge – 10 %.

Fiecare celulă din corpul nostru are nevoie de apă pentru o bună funcționare. Apa este folosită în menținerea temperaturii corporale, înlăturarea toxinelor și lubrifierea articulațiilor.
Pentru a menține corpul bine hidratat, este recomandat ca femeile să consume 2 l de lichide și bărbații 2,5-3 l pe zi, deși cantitatea ideală este una individuală și depinde de vârstă, nivelul de activitate și transpirație.

Atenție !


Lipsa apei în organism nu poate fi suplinită prin depozitele preexistente, de aceea este necesar să ne hidratăm continuu și eficient!

Cum se pierde apa din organism?

  • Prin intermediul proceselor fiziologice (micțiune, scaun, transpirație și respirație)
  • Prin expunerea la temperaturi ridicate
  • Prin vărsături sau diaree
  • Prin sport
  • Stările febrile
    Deshidratarea reprezintă o combinație între consumul redus de lichide şi săruri minerale și pierderea unei cantități prea mari de apă din organism.

Simptomele deshidratării:

  • Urinare în cantități reduse (oligurie/anurie) sau urină de culoare închisă
  • Transpirații mai abundente după expunere la temperaturi ridicate
  • Tegumente și mucoase uscate
  • Oboseală și slăbiciune
  • Sete exagerată
  • Cefalee (dureri de cap)
  • Stare de amețeală
  • Stare confuzională și apatie, cu reducerea capacităților cognitive

Cum sunt afectați rinichii de hidratarea insuficientă?

Multe persoane nu conștientizează, dar rinichii îndeplinesc o mulțime de funcții care conturează starea de bine a organismului.
Buna funcționare a acestora se bazează pe cantitatea de apă pe care o consumăm, întrucât cu ajutorul apei rinichii filtrează toxinele din organism. Rinichii bine hidratați filtrează aproximativ 180 de litri de apă zilnic, o mare parte fiind resorbită ulterior pentru prevenirea pierderilor excesive de lichide.


Deshidratarea poate cauza:

  • Infecții ale căilor urinare
  • Apariția pietrelor la rinichi (calculi renali)
  • Un dezechilibru al electroliților din organism (sodiul și potasiul care sunt implicați în transmiterea semnalelor electrice între celule. Rinichii sănătoși ajută la menținerea acestui echilibru, în caz contrar semnalele electrice devin dezorientate, ceea ce poate provoca convulsii.)
  • În cazurile severe, deshidratarea poate cauza insuficiență renală. Complicațiile ulterioare ale insuficienței renale cronice includ: anemia, leziuni ale sistemului nervos central, insuficiență cardiacă și compromiterea sistemului imunitar.

Cum să ne hidratăm eficient?

  • Purtați cu dumnevoastră pe durata zilei o sticlă cu apă
  • Dacă nu puteți consuma apă simplă, adăugați o felie de lămâie (care pe lângă hidratare, susține sistemul imunitar și reglează pH-ul organismului)
  • Beți apă înainte, în timpul și după ce faceți sport
  • Personalizați-vă un program după care să beți apă zilnic
  • Beți un pahar de apă dimineață pe nemâncate și seara înainte de culcare

Cum tratăm deshidratarea?


Tratamentul deshidratării depinde de vârsta pacientului, gradul de severitate al deshidratării și de factorii care au declanșat apariția acesteia.

Organismul deshidratat are nevoie de:

  • o rehidratare adecvată (creșteți aportul de lichide consumate)
  • o dietă echilibrată ce include alimente bogate în săruri (sodiu și potasiu), deoarece deshidratarea, pe lângă pierderea apei, determină și pierderea unor glucide și săruri esențiale.
  • evitarea consumului de băuturi carbogazoase, cafea și alcool



Tu câtă apă ai consumat astăzi?

Autor: Barcaru Ecaterina-Cătălina

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.