Programare ONLINE 👇

Bine de știutNutriționistToate

Despre sistemul imunitar

De multe ori primesc întrebarea “Cum aș putea să îmi întăresc sistemul imunitar?/ Ce suplimente sau alimente ajută la întărirea sistemului imunitar?”. Putem însă să întărim sistemul imunitar? Răspunsul scurt este nu. Din păcate nu există căi rapide, sistemul imunitar fiind o rețea extrem de complexă, a cărui funcționalitate începe de la naștere și continua pe parcursul vieții, pe măsură ce oamenii vin în contact cu diferiți germeni. Adoptând un stil de viață sănătos, putem însă contribui la susținerea unui sistem imunitar eficient. Cuvântul cheie fiind „stil de viață|”, ceea ce reprezintă un efort continuu și de lungă durată.

Ce este sistemul imunitar?

Sistemul imunitar este un complex alcătuit din celule și anticorpi, aflat la nivelul întregului organism. Scopul sistemului imunitar este de a apară organismul în fața agresiunilor dăunătoare și de adaptare a acestuia la mediul înconjurător. La baza sistemului imunitar stau anticorpii, compuși chimici cu structură complexă, sintetizați de organism la contactul cu anumite substanțe străine, denumite antigeni. Anticorpii sunt specifici fiecărui tip de antigen în parte (fiecărei boli induse de diferiți agenți patogeni) și în mod normal sunt secretați în cantitate suficientă pentru a lupta împotriva bolii.

Cum influențează alimentația echilibrul sistemului imunitar?

Alimentația joacă un rol cheie în susținerea activității sistemului imunitar. Fiecare etapă a răspunsului imun al organismului se bazează pe prezența mai multor micronutrienți. Printre care cei mai implicați ar fi:
• Proteinele de calitate înaltă: ouă, carne, pește, produse lactate, leguminoase + cereale integrale etc.;
• Vitamina C: citrice, fructe de pădure, ardeiul gras roșu, brocoli, roșiile, kiwi, frunzele de pătrunjel etc.;
• Vitamina D: expunerea la razele solare, gălbenușul de ou, peștele gras, uleiul de pește, lactate fortificate cu vitamina D etc.;
• Zinc: carnea (în special carnea roșie), fructele de mare, leguminoasele, semințele de dovleac, oul, produsele lactate etc.;
• Seleniu: nuci și semințe, peștele gras, oul, carnea, leguminoasele etc.;
• Fier: oul, carnea, peștele, leguminoasele, spanacul etc.

Pe lângă acest aspect, există și alți factori importanți care îi pot contribui la buna funcționare a sistemului imunitar:
• Menținerea unei greutăți corporale optime (obezitatea este asociată cu disfuncții ale sistemului imunitar);
• Menținerea sănătății tactului gastro-intestinal, prin consumul de alimente pro și prebiotice;
• Adoptarea unui stil de viață activ;
• Prioritizarea orelor de odihnă și somn;
• Evitarea factorilor de stres;
• Evitarea fumatului și a consumului de alcool.

Ne ridicăm imunitatea prin suplimente alimentare?

Există un concept greșit că sistemul imun poate fi „antrenat” pentru a deveni mai puternic, oferindu-i suplimente și vitamine. Publicul larg este atras de reclamele despre diferite produse, cum sunt vitaminele sau suplimentele alimentare (care nu sunt bine reglementate) – și care promit că „întăresc”, „cresc”, „stimulează”, sau „ că fac mai puternică” imunitatea. Toate aceste cuvinte cheie, reprezintă doar promisiuni goale, nejustificate clinic și științific. În plus, alimentele, prin compoziția lor complexă oferă posibilitatea de a absorbi și metaboliza mai bine nutrienții care le conțin. Eficiența nutrienților proveniți din alimente este net superioară celor de sinteza sau de extracte din suplimentele alimentare.

Daca însă ești o persoana sănătoasă (fără imunodeficiențe cauzate de HIV/SIDA, cancere, malnutriție severă, tratamente imunuosupresoare) sistemul imun nu poate fi întărit și atât timp cât duci un mod de viață sănătos, (te alimentezi echilibrat, duci un mod de viață activ, dormi suficient, nu fumezi și nu abuzezi de alcool), oferi sistemului imun tot ce are nevoie ca să funcționeze normal. De altfel, un răspuns imun prea puternic (alergiile, bolile autoimune) este la fel de rău ca unul scăzut. Tot ce are nevoie organismul este un sistem imun echilibrat și în armonie.

Concluzii

Pentru ca sistemul imunitar să se afle într-un echilibru care să îi permită o funcționare optimă, trebuie să îi oferim un aport optim de nutrienți proveniți din surse alimentare de calitate. Se va recurge la suplimentare, doar în cazul în care analizele de sânge demonstrează un deficit bine stabilit.

Daniela Andrieș Madan – nutriționist-dietetician

Pentru mai multe articole informative, accesează pagina de instagram:
https://www.instagram.com/nutritie_danielaandries/

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.