Programare consultație ONLINE 👇

ActualBine de știutNutriționistToate

Intoleranța la lactoză

Conceptul de intoleranță la lactoză se bazează pe faptul ca activitatea lactazei intestinale persistă de-a lungul vieții doar la 30% din populația globului, restul 70% prezintă intoleranță.

Clasificare:

Deficitul primar de lactază este atribuibil absenței relative sau absolute a

lactazei care se dezvoltă din copilărie la diferite vârste în diferite grupuri rasiale.

Deficitul secundar de lactază -rezultă din leziunile intestinului subțire, cum ar fi gastro-enterită acută, diaree persistentă, creșterea excesivă a intestinului subțire, chimioterapie pentru cancer etc, și se poate prezenta la orice vârstă, dar este mai frecventă în copilărie.

Deficitul congenital de lactază este extrem de rar. Nou-născuții afectați prezintă diaree de îndată ce este introdus laptele uman sau formula care conține lactoză.

Deficitul de lactază în dezvoltare este definit acum ca deficitul relativ de lactază observat la sugarii prematuri cu mai puțin de 34 de săptămâni de gestație.

Care sunt simptomele?

Conform diverșilor autori în scopul prevenirii și diminuării manifestărilor clinice, cauzate de deficitul de lactază pot fi  propuse următoarele recomandări:

  1. Notarea în agendă a produselor alimentare care, au dus la apariția simptomelor.
  2. Reducerea cantității de lactoză din dietă prin reducerea sau eliminarea completă a alimentelor care conțin lactoză.  Pentru sugari – utilizarea preparatelor cu lactază, care sunt amestecate cu laptele matern și descompun lactoza.
  3. Pentru sugarii hrăniți artificial – trebuie excluse  formulele de început și de continuare cu cantități sporite de lactoză.
  4. Pentru a preîntâmpina scăderea aportului de calciu este  necesar de consumat alte alimente care conțin calciu cum ar fi produse de origine vegetală (broccoli, spanac, salată, migdale, produse din soia fortificate cu calciu, leguminoase uscate  (fasole, linte, mazăre), produse de pește, inclusiv conserve  (de sardine, ton , somon și a).
  5. Administrarea de enzime de lactază înainte de a consuma produse lactate (Acidophilus, Probiotice).
  6. Consumarea laptelui și produselor lactate împreună cu alte alimente.
  7. E bine de consumat produse lactate cu niveluri naturale mai scăzute de lactoză(produsele lactate acide lichide,  brânzeturile, în special cele tari).

     9.  În sfârșit, este important, de avut în vedere faptul, că intoleranța la lactoză nu înseamnă  renunțarea  la produsele lactate pentru totdeauna. Uneori această afecțiune este doar temporară și este asociată cu alte probleme gastro-intestinale, cum ar fi o infecție parazitară, o boală inflamatorie a intestinului etc.

Cum diagnosticăm?

  • Test de respirație cu hidrogen. După ce beți un lichid care conține un nivel ridicat de lactoză, medicul dumneavoastră măsoară cantitatea de hidrogen din respirație la intervale regulate. Dacă expirați prea mult hidrogen înseamnă că nu digerați și absorbiți pe deplin lactoza.
  • Test de toleranță la lactoză. La două ore după ce ați băut un lichid care conține un nivel ridicat de lactoză, veți fi supus unor teste de sânge pentru a măsura cantitatea de glucoză din sânge. Dacă nivelul de glucoză nu crește, înseamnă că organismul nu digeră lactoza.
Prevalența intoleranței la lactoză la adulți
Scandinavia Marea Britanie0.5-5%
Australia6%
Germania15-20%
Austria15-25%
Elveția17%
Italia (Nord)51%
Italia (Sud)71%
Franța (Nord)23%
Franța (Sud)42%
Grecia, Turcia45-74%
America de Nord (albi)15%
America de Nord (afro-americani)80%
America de Sud65-75%
Africa98%
Asia80-100%

Autor: Gamureac Daniela

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.