Programare ONLINE 👇

GastroenterologNutriționistToate

👩🏻‍⚕️Calculii biliari (sau pietrele vezicii biliare) sunt depuneri întărite de lichide digestive care se formează în vezica biliară sau în ductul biliar.

💬Există 2 tipuri de calculi biliari. Aceștia se formează fie când:
*în bilă există prea mult colesterol
*în bila există prea multă bilirubină
*vezicula biliara nu se goleste corespunzator.

💬Tipuri de calculi biliari:
*Calculi pigmentari – formati din bilirubina
*Calculi de colesterol – sunt formati in principal din cholesterol

💬Simptomele calculior biliari:

In majoritatea cazurilor, prezenta pietrelor vezicii biliare sunt asimptomatice.
😣Însă atunci când calculii migrează din vezica biliară în ductul hepatic, cistic, sau biliar, atunci apare principalul simptom, durerea acută. Pe lângă durere alte simptome care pot apărea sunt:
*Febra
*Greață și vărsături
*Icter ( îngălbenirea pielii și a albului ocular)

🧐Care sunt persoane aflate la risc sa dezvolte calculi biliari:

❕Persoanele care au o alimentație bogată în grăsimi și colesterol
❕Femeile însărcinate
❕Persoanele peste 40 de ani
❕Persoanele cu istoric familial de calculi biliari (au rude cu aceasta afectiune)
❕Persoanele supraponderale sau obeze
❕Persoanele sedentare
❕Persoanele care au pierdut mult în greutate într-o perioadă scurtă
❕Persoanele cu diabet zaharat
❕Persoanele care au o alimentație bogată în grăsimi și colesterol
❕Persoanele care urmează tratament cu medicamente hipocolesterolemiante (de micșorare a nivelului de colesterol)

👩🏻‍⚕️Există date care sugerează că modificarea alimentației și pierderea în greutate (în cazul în care persoana are greutate în plus), ar putea diminua riscul de dezvoltare a pietrelor biliare.

💬Pași pentru a scădea riscul de a dezvolta calculi biliari

👩‍🌾Îmbunătățirea alimentației:

🔸Deoarece colesterolul joacă un rol important în formarea calculilor biliari, se recomandă, evitarea alimentelor cu cantitate crescută de grăsimi saturate.
Printre alimentele cu conținut ridicat de grăsimi saturate se numără:

🥓Salamuri, cârnați și carne procesată grasă
🧈Unt, slănină, untură, smântână
🧀Cașcavaluri tari
🧁Biscuiți și prăjituri
🥥Alimente care conțin ulei de cocos sau ulei de palmier
🍖Carne grasă de porc sau vită
🍳Alimente prăjite

🔸Touși grăsimile sănătoase, precum acizii grași polinesaturați și mononesaturați, în special acizii grași omega-3, pot contribui la diminuarea riscului formării de calculi biliari.
Grăsimi sănătoase găsim în:
🐟Pește gras (somon, ton, macrou, sardine etc.)
🥜Nuci și semințe (evităm nucile și semințe prăjite)
🫒Uleiuri vegetale presate la rece ( în special ulei de măsline)
🥑Avocado

🔸Alimente bogate în fibre alimentare:
🍞Cereale integrale (orez integral, paste integrale, pâine din făină integrală, mămăligă, hrișcă, ovăz, cuscus, bulgur, quinoa etc.)
🧆Leguminoase (fasole, năut, mazăre uscată, linte, soia)
🥗Legume și fructe
🥜Nuci și semințe

🏃‍♀️Pierderea în greutate
🔸Greutate în exces, crește cantitate de colesterol excretată de către vezica biliară, astfel kilogramele în plus sunt incriminate pentru creșterea riscului de a dezvolta calculi biliari.
👩🏻‍⚕️Drept urmare se recomandă, pierderea treptată în greutate, prin alimentație sănătoasă și activitate fizică.
⛔️Dar, nu se recomandă, pierderea în greutate rapidă, prin diete hipocalorice. Deoarece, înfometarea, poate perturba compoziția chimică a bilei și în consecință crește riscul de s dezvolta pietre biliare.

👩🏻‍⚕️În concluzie:

Limitați consumul de alimente care conțin grăsimi saturate, creșteți aportul de fibre alimentare și păstrați o greutate optimă, pentru a evita dezvoltarea calculilor biliari. Prevenirea este mult mai ușoară decât tratamentul ulterior!

👩🏻‍⚕️Daniela Andrieș Madan – nutriționist-dietetician

mai multe informații puteți găsi pe pagina de instagram:
https://www.instagram.com/nutritie_danielaandries/

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.