Programare ONLINE 👇

Bine de știutToate

Canicula. Temperaturi extreme

Temperaturile ridicate și valurile de căldură pot fi foarte dăunătoare pentru sănătatea D-voastră. Căldura are proprietatea de „a slăbi” ființele umane, de a agrava bolile deja existente (cronice) și să favorizeze apariția diferitelor simptome mai mult sau mai puțin grave. Căldura poate provoca înroșirea pielii, crampe musculare sau oboseală, dar și tulburări mai grave, precum insolația.
Căldura afectează în primul rând:
• bătrânii
• femeile însărcinate
• copii mici
• oameni care lucrează în aer liber.
În timpul valurilor de căldură, o creștere a mortalității se observă în principal la persoanele cu vârsta peste 75 de ani. Prin urmare, persoanele în vîrstă care trăiesc singuri sunt cei care trebuie monitorizați cu cea mai mare atenție, zi de zi atunci când temperatura crește.
Cum se pot pregăti persoanele în vârstă care trăiesc singure și rudele lor pentru valurile de căldură?
• Aranjați contacte zilnice (de exemplu, apeluri telefonice sau vizite la vecin)
• Asigurați rezervele de alimente și băuturi
• Faceți o listă clar lizibilă a celor mai importante numere de telefon

 Care sunt simptomele stresului termic acut? 

• Temperatura ridicata
• Puls rapid ( mai mare de 90-100 bătăi pe minut)
• Slăbiciune și oboseală
• Durere de cap
• Crampe musculare
• Gură uscată
• Confuzie, amețeli, dezorientare, vorbă stîlcită
• Greață, vărsături, diaree

 Ce ar trebui să faceți ? Interveniți imediat. 

• Așezați persoana pe un pat, răciți-o cu cârpe umede
• Dacă persoana este conștientă, dați apă rece de băut
• Sunați un medic dacă aceste măsuri se dovedesc ineficiente
• Dacă persoana este inconștientă, sunați la serviciile de urgență!

 Reguli de aur de urmat pe timp de caniculă:

 Închideți ferestrele (jaluzelele/perdelele) dimineața și aerisiți pe timp de noapte
 Evitați efortul fizic/plimbările în cele mai calde ore ale zilei (11h- 20h)
 Evitați căldura și răciți suprafețele mari a corpului

 Evitați alcoolul (căci alcoolul dehidratează organismul)
 Beți multă apă și evitați mesele copioase (consumați mai multe legume)

 Aveți mereu la îndemînă o sticlă cu apă

 Purtați pălărie/chipiu (de dorit de culoare deschisă și țesătură naturală)
!ATENȚIE! : căldura nu este un motiv pentru a se dezgoli. Purtarea șorților, topurilor nu are nici un efect pozitiv, mai mult decît atît poate avea efect negativ (insolație, arsuri solare pe suprafețe mare ale corpului). Purtați haine ample, din țesături naturale, culori deschise care acoperă umerii, spatele, brațele, picioarele.

 Aplicați și reaplicați crema SPF = protecție solară (față, urechi, pleope, umeri – orice parte dezgolită a corpului)
Să nu uităm și de prietenii noștri patrupezi. Și ei suportă cu greu temperaturile ridicate. Asigurați-Vă că au mereu destulă apă (puteți adăuga cuburi de gheață în apa), loc la umbră, ventilator (în apartament), piscină gonflabilă (casă pe pămînt) etc.

Medic Rezident Vizir Dana

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.